De voor- en nadelen van een elektrische Leaseauto voor werkgevers

De voor- en nadelen van een elektrische Leaseauto voor werkgevers


Elektrische auto’s zien we steeds vaker. Dit komt omdat elektrisch rijden steeds populairder wordt. Het brengt veel voordelen met zich mee ten opzichte van auto’s die rijden op diesel of benzine. Tegenover de voordelen staan natuurlijk ook nadelen. In deze blog vertellen wij u alles over alle voor- en nadelen van een elektrische auto leasen.

De voordelen van een elektrische auto

Elektrische auto’s lijken de auto’s van de toekomst. Iedereen wordt steeds milieubewuster, en diesel- en benzineauto’s zijn nou eenmaal niet zo zuinig voor het milieu. Ze zijn juist erg vervuilend voor het milieu.

Het grootste voordeel van elektrisch rijden is de lage bijtelling. in 2022 is de bijtelling 16 procent tot een waarde van 35.000,- euro. Alles daarboven heeft een bijtelling van 22 procent. Bovendien is een elektrische auto erg milieuvriendelijk doordat er geen schadelijke stoffen worden uitgestoten tijdens het rijden. Ook produceert de auto tijdens het rijden veel minder geluid.

Voordelen voor de werkgever

Als werkgever geniet u van meer voordelen bij het leasen van een elektrische auto. Zo wordt bijvoorbeeld een serieuze besparing gedaan op de brandstofkosten. Gezien de hoge brandstofkosten tegenwoordig, scheelt het enorm om over te gaan op elektrisch rijden. De brandstofkosten zijn per kilometer veel duurder dan de kosten voor elektriciteit per kilometer. Dit is wel afhankelijk van de plek waar de werknemer de auto oplaadt. Thuis opladen is een stuk goedkoper dan laden langs de snelweg. Vindt u maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk, dan kunnen elektrische leaseauto’s niet ontbreken.

Leasen

De overstap van een brandstofauto op een elektrische auto is gemakkelijk. Zeker als u ervoor kiest om elektrisch te rijden via Full Operational Lease. Dit is aantrekkelijker dan het kopen van een elektrische auto.

Nadelen van een elektrische auto

Naast de vele voordelen, zitten er ook nadelen vast aan een elektrische auto. Het grootste nadeel is de actieradius. Een grote brandstof auto heeft gemiddeld 425 kilometer, een middenklasser 310 kilometer en een kleine auto 230 kilometer. Bij de elektrische auto’s ligt dit veel lager, waardoor u eerder de auto zult moeten opladen. Ook neemt het opladen meer tijd in beslag dan tanken. Met een snellader kunt u in een half uur ongeveer 80% van de elektrische auto opladen. Een ander nadeel is dat elektrische auto’s vaak duurder zijn om aan te schaffen. Hierdoor is de gemiddelde prijs per maand voor het leasen bij een elektrische auto duurder dan een brandstof auto.


Deel deze pagina