Geen lange levertijden ondanks chiptekort!
U heeft wellicht al eens voorbij zien komen dat er een wereldwijd chiptekort is. Door dit tekort, is de levertijd van nieuwe auto’s opgelopen. Een chip is namelijk essentieel bij het bouwen van een auto. Dat is niet alleen vervelend voor de autodealers, maar ook voor de kopers. Als u op zoekt bent naar een nieuwe auto, dan wilt u er vast zo snel mogelijk in rijden. Ook in de leasemarkt zijn er tekorten ontstaan, maar bij OnLease gelukkig niet! Zoals u van ons gewend bent, is de levertijd van een auto maar enkele dagen. OnLease levert altijd uit voorraad en is merk én dealer onafhankelijk. Wij leveren zowel jong gebruikte auto’s als nieuwe auto’s uit voorraad. Door middel van persoonlijk contact leveren wij service op maat.
Hierdoor kunt u gerust uw gewenste personenauto of bedrijfswagen leasen wanneer het u uitkomt!
Waar worden microchips voor gebruikt?
‘Waar worden microchips voor gebruikt?’ Deze vraag krijgen wij bij OnLease dagelijks. Microchips zijn chips die in bijna alle elektrische apparaten terugkomen. Denk dan aan computers, telefoons, auto’s. Elke auto is voorzien van een aantal chips. Vooral in moderne auto’s vindt u tientallen chips terug. De chips zorgen ervoor dat de auto volledig en goed functioneert. Wilt u een auto leasen, een bus leasen of een bedrijfswagen leasen? Dan kan de levertijd bij andere leasemaatschappijen lang zijn, door het chiptekort.
Hoelang zijn de levertijden?
De levertijd is bij iedere leasemaatschappij anders en het hangt er ook vanaf welk merk en model u wilt leasen. Het kan gemiddeld tot wel 6 maanden langer duren dan de verwachte levertijd. Echter, hebben niet alle auto’s zo een lange levertijd. Sommige auto’s zijn wel gewoon direct leverbaar. Bij een auto leasen, een bus leasen of een bedrijfswagen leasen, is de levertijd dus niet altijd even lang.
Heeft de coronacrisis invloed gehad op het chiptekort?
Het chiptekort zat er al een tijdje aan te komen, maar de coronacrisis heeft het proces wel versneld. Het is een stuk eerder en sneller begonnen dan dat er in eerste instantie werd verwacht. De vraag naar chips is zo erg toegenomen en het aanbod is steeds minder geworden. Hierdoor is er dus in een korte tijd een groot tekort aan chips ontstaan.
De oorzaak? Tijdens de coronacrisis verloren veel mensen hun baan. Als gevolg hiervan, werd flink bezuinigd. De verwachting was hierdoor dat de vraag naar nieuwe auto’s zou afnemen. Het gros van de autodealers heeft daarom besloten minder tot geen chips te bestellen bij de chipfabrikanten. Dit blijkt achteraf een inschattingsfout, want de vraag naar nieuwe auto’s liep niet terug gedurende de coronacrisis. Wanneer de autodealers weer chips bestelden bij de fabrikanten was het al te laat. In de tussentijd hadden de chipfabrikanten namelijk erg veel orders gekregen van elektronicabedrijven. First in, first out: de autodealers moeten achteraan de rij aansluiten.
Wie maken de chips?U verwacht misschien dat meer chips produceren geen groot probleem is. Veel mensen onderschatten dit echter! Het kan soms wel jaren duren om een nieuwe chipfabriek op te starten en de investering hiervoor is behoorlijk. Daarnaast kan het maken van één chip wel.